10 powodów, dla których powinieneś ćwiczyć równowagę

Dobry program treningowy zawiera ćwiczenia ogólnorozwojowe i przygotowujące nas do uprawiania wybranej dyscypliny sportu, uwzględniając ćwiczenia, które stanowią prewencję kontuzji. Trening równowagi powinien być częścią każdego programu treningowego. Jeśli jesteś jedną z osób, która jak wielu z nas rzuciła  się łapczywie na bieganie, ma ambicje na triathlon albo po kilkunastu latach braku aktywności postanowiła nagle być mistrzem sportu – pamiętaj – kluczem do sukcesu jest BALANS.

Trenując równowagę:

1. Wpływasz na ustawienie sylwetki i utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

2. Poprawiasz  ergonomię ruchu, czyli podczas aktywności fizycznej będziesz bardziej wydajny.

3. Pracujesz nad koordynacją i harmonią ruchu.

4. Wzmacniasz czucie głębokie(propriocepcja, kinestezja), czyli zdolność do rozpoznawania ułożenia poszczególnych części ciała wobec siebie . Trening sensomotoryczny opiera się na stymulowaniu odruchowych mechanizmów kontroli ustawienia segmentów ciała względem siebie. Dzięki niemu wzmacniasz kontrolę nerwowo-mięśniową. To jeden ze sposobów powrotu do pełnej sprawności po kontuzjach.

5. Przygotowujesz się do każdej dyscypliny sportowej. Możesz wzmacniać wzorzec ruchowy charakterystyczny w danym sporcie.

6. Zwiększasz świadomość swojego ciała.

7. Zmniejszasz ryzyko kontuzji i przeciążeń. Dzięki ćwiczeniom równoważnym wzmocnisz mięśnie stabilizujące  stawy.

8. Minimalizujesz ryzyko upadków, które szczególnie wysokie jest u osób w wieku podeszłym.

9. Pracujesz nad koncentracją i pamięcią.

10. Zmniejszasz dolegliwości odkręgosłupowe, dzięki wzmacnianiu stabilizacji centralnej(core stability) – okolicy lędźwiowo-krzyżowo-biodrowej.

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z ćwiczeniami równoważnymi, to mam dla Ciebie cenne wskazówki:

  1. Zacznij od ćwiczeń na stabilnym podłożu zanim będziesz ćwiczyć na powierzchniach niestabilnych, takich jak piłki, bosu, wałki, dyski sensomotoryczne.
  2. Jeśli masz duże problemy z utrzymaniem równowagi albo po prostu czujesz się niekomfortowo czy nawet się boisz, w pierwszej kolejności ćwicz równowagę w pozycjach niskich: leżeniu, siadzie, klęku podpartym. Rób to poprzez zmniejszanie powierzchni podparcia, unosząc nad podłogę rękę czy nogę.
  3. Do treningu równowagi dynamicznej(ćwiczenia równoważne w ruchu) przejdź wtedy, kiedy opanujesz równowagę statyczną(ćwiczenia równoważne w bezruchu).
  4. Najpierw ćwicz z otwartymi oczyma i dopiero jak poczujesz się pewnie, spróbuj wykonać ćwiczenie zamykając oczy( np. stanie na jednej nodze)

 

Magdalena Rodak-Dębowska
www.balancestudio.pl

 

 

 

One thought on “10 powodów, dla których powinieneś ćwiczyć równowagę

  1. Bardzo fajny wpis. Jak dla mnie ćwiczenia na równowagę, można to wszystko podciągnąć pod core stability, to bardzo ważna sprawa. Ostatnio przez intensywne bieganie i zaniedbanie tych ćwiczeń, miałem problemy z kręgosłupem. Zawsze mówię innym, że tego rodzaju ćwiczenia są bardzo potrzebne i to nie tylko osobom aktywnym, ale wszystkim. Pozdrawiam, Kamil :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *